Smv 440

maarten

Nieuwe Gebruiker
Hoi ik ben Maarten, uit de Kop van Overijssel, en we zijn sinds heel kort bezitters van een 440 uit '78.

Ik plan om eerst de binnenkant op te frissen - buitenkant kan nog wel even mee en komt later.

De meeting in Zweden ga ik niet meer redden!

maarten

Nieuwe Gebruiker
Ik hoop dat ie ook netjes blijkt te zijn! Donderdag grote beurt :)

Vandaag (35 graden :rolleyes:) alle oude houtje-toutje 220V aansluitingen losgehaald, en gekeken hoe/wat/waarnaartoe loopt aan leidingen.
Het 12V systeem in de caravan werkt, dus das winst.

Ik ga een paar dingen vervangen, die denk ik beter kunnen.

Iemand een tip voor een goed watersysteempje? Er loopt nu een slang van de kraan (met pompje) in de keuken naar het toilet, waar een jerrycan (met pompje) geplaatst kan worden. Is dat het beste/gekende systeem?

Ik heb nu een druppellader die aangesloten is op de 220V van de caravan, en die de accu continu laadt. De accu lijkt gebruikt te worden voor het interne 12V systeem, buitenlicht, alarmlichten en koekastje.

Bas

Administrator
Medewerker
Dag Maarten,

Dus lekker aan het klussen zo te horen.

maarten

Nieuwe Gebruiker
Jah - intussen voor een grote beurt in Binddinghuizen langsgeweest: nieuwe bandjes, remschoenen, gasleidingen en een paar tips voor grotere klussen die op stapel staan.

Het lekkere klussen van nu omvat de grote zithoek ombouwen naar een 'vast' 2 persoons bed. Het interieur een beetje upgraden en alles werkend maken voor een frisse zomer. Dan pak ik in het najaar de grotere klussen aan, te beginnen met de kit achter alle lijsten te vervangen, de tape van het dak te verwijderen en te vervangen door de juiste kit, en de deurpoststijl te vervangen, want die is kats verrot. Voor zover ik nu kan zien 1 van de weinig echt rotte delen. Ook de vloer staat voor dan op de planning.

Ik heb de meeste elektriciteitsaansluitingen gedemonteerd; de vorige eigenaren hadden 12V 7 TL buizen, wat ik een beetje overkill vond. Ook zaten er een stuk of 6 jaren 70 stekkerdozen overal en nergens - ik ga even nadenken over beter licht- en stroommanagement.

Omdat het bovenste scharnier van de deur geen houvast meer heeft, heb ik daar voor de zomer een tijdelijke hobbybob oplossing voor moeten verzinnen.
Vanavond gaat het bed, op basis van 2 IKEA lattenbodems en binnenvering matrassen er in, als ik de waterleiding vervangen heb. Ik heb de achterkanten van de zitjes en het kozijnplankje gedemonteerd voor wat meer ruimte, maar zo dat ze ook weer terug kunnen.

Ik heb het vinyl van de zijkanten getrokken, en ben nu dus op jacht naar nieuw schuimvinyl; gewoon behangen wil niet zo goed, blijkt :p
Verder heb ik het vinyl van het plafond in de Allgrund gezet, en daarna gewit - dat is wel mooi gelukt. Ook hebben we de kastdeurtje een kleurtje gegeven en de gordijntjes die in de caravan zaten geverfd. De kussens van het kleine zitje moeten nog een nieuw stofje.

Ik wil best een paar plaatjes van de vorderingen posten, maar alleen als ik niet gelynched wordt voor het verven van (delen van) het interieur ;)

Bas

Administrator
Medewerker
Plaats gerust de foto's, ben benieuwd.

vilaporta01

Nieuwe Gebruiker
Dag Maarten,

wij hebben ook een 440. En de deur hangt er scheef bij omdat de deurstijl verrot is. Wat is jouw hobbybob oplossing? En hoe ga je die deurstijl vervangen. Doe het wel snel want bij ons is de rot doorgezet naar de voorwand en is het rolgordijn naar beneden gekomen.

MVG Ton

maarten

Nieuwe Gebruiker
Ha Ton - ik heb met een ijzeren plaat de last van het scharnier over een groter oppervlak verdeeld.

Ik heb met ringetjes het scharnier weer naar de juiste diepte gebracht:

Moet nu de zaak wel nog flink dichtkitten.

Achterkant van het wandje:

Lijkt aardig stevig te zitten, dat houdt het deze zomer wel... daarna een structurele, nette, oplossing.

Ik heb nog geen idee hoe ik die stijl moet vervangen - ik vrees dat de conlusie, na een paar avondjes Googlen, is dat ik het binnenwerk op die plek los moet halen.

maarten

Nieuwe Gebruiker
25 jarig DSF feest is aan ons voorbij gegaan.

Meanwhile zijn we 1 zomer op vakantie geweest met de SMV, wat prima beviel: het bed is zowaar zo goed als ons eigen bed :)
We plannen er van de zomer weer mee op stap te gaan - dus er wordt druk geklust: van een kraantje vervangen dat het afgelopen keer begaf, tot het vervangen van de kit - er is genoeg te doen.

Kussentjes en muurbekleding aangepakt:

Ik heb een Unico Torino gescoord - ben erg benieuwd hoe dat staat.

De binnenkant is voorlopig klaar (al zal ik de vloer nog eens loshalen in de toekomst) - dus tijd om de aandacht op de buitenkant te richten: ik heb de aluminium bitumentape van het dak gehaald, schoongemaakt en de naden met strijkkit behandeld - ook is 1 van de railsen los geweest, schoongekrabd/schuurt/poets en terug geplaatst met nieuwe bandkit - de andere volgt.

maarten

Nieuwe Gebruiker

Links boven nog een stuk tape te zien, onderlans de bruine meuk die na verwijderen blijft:

Gaandeweg besloten om het hele dak gelijk maar in nieuwe verf te zetten, dus de voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang.

maarten

Nieuwe Gebruiker
Voor de lattenbodems er in gingen:

Ik heb alles zo basic mogelijk geprobeerd om te bouwen, en de rugleuningen van de bankjes, het tafeltje e.d. bewaard, zodat in de toekomst de zaak nog eens teruggebouwd zou kunnen worden. Ik heb de klep van de bank wel aangepast; nu kan ik de 1 matras op zijn kant zetten, en de ruimte onder het bed nog benutten.

Foto van de matrassen en ingekort vensterbankje, zodat 2 lattenbodems er bijna precies in passen (ik moest de achterste lattenbodem 3cm inkorten).

SwissNomad

Nieuwe Gebruiker
Ziet er netjes uit Maarten!

Ik heb afgelopen week onze pocketspring matras met topper binnengekregen - heb alleen de rugleuningen niet verwijderd, maar het matras op 1.85mtr ingekort, wat voor ons genoeg lang lijkt te zijn...

Ik zat eraan te denken om de hele lattenbodem/bedbodem in zijn geheel als deksel te gebruiken zodat de hele ruimte onder het bed bruikbaar blijft. Dit wilde ik eigenlijk doen doormiddel van gasveren, zodat het klappen ietwat makkelijker gaat. Heb je daar ervaring mee?

maarten

Nieuwe Gebruiker
Ha SwissNomad,

Bij ons ook boxspring met topper.

Klinkt als een plan, bij ons zou het hele bed opklappen door de maximale breedte die we gezocht hebben niet goed werken.
Denk dat je wel een stevig subframe moet fabrieken om de krachten die op een gasveer komen te staan op te vangen.

Heb je hier aan gedacht?
- je kunt maar tot een bepaalde hoek omhoog met een dubbel bed - met die van ons, tot aan de rolgordijnhouders, vermoed ik.
- als je een deksel maakt waar de hele lattenbodem op ligt, verlies je een flink deel ventilatie

Wat ik minder heb aan ruimte onder de achterste banken, win ik aan ruimte tussen de banken in, waar je makkelijk stoeltjes, voortent e.d. in naar achteren schuift. Ik heb ene lijntje gespannen zodat spulletjes niet door de caravan kunnen glijden.

Maar ik probeer die ruimte naar achteren toe toch al zo min mogelijk te beladen, dus in de praktijk blijft 't allemaal vrij leeg. Het bed hoeft alleen omhoog als ik de accu wil ontkoppelen.

SwissNomad

Nieuwe Gebruiker
Dat accu probleem heb je met een 380 niet, die staat gewoon netjes onder in de garderobekast <grins> duur woord voor een kast waar je je kleren en handdoeken in mikt, maar goed ;)

We hebben ook 'maar' 140cm breedte in het matras, een 380 is wat dat betreft beperkt, maar heeft ook weer z'n voordelen dat mijn vrouw lekker dichtbij ligt, in tegenstelling tot ons 2mtr brede boxspring thuis ;)

.. ik zat eraan te denken om de voorzijde van de beide onderbouw kasten (onder de zitjes) weg te halen en het bestaande houten frame te gebruiken - optimale ruimte, plaats voor de gasveren

maarten

Nieuwe Gebruiker
Garderobekast heb ik ook in de 440; heb er plankjes in gemaakt.
Ik moet nodig een paar nieuwe overzichtsfoto's maken, merk ik al!

Je gasverengebeuren klinkt als een goed project voor een eiegen topic met foto's en alles :)

SwissNomad

Nieuwe Gebruiker
Gaan we zeker doen; misschien iets voor Bas om een sub te maken in het forum waarin men, onder vermelding van eigen caravan, een soort van renovatie blog kan bij houden... Ik kan me niet voorstellen dat wij de enige twee zijn die momenteel aan een renovatie of modificatie bezig zijn ;)